Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chvála multikulturalismu

Nerad pochoduji s davem. Mám rád Egona Bondyho, Nikolaje Berďajeva, Lva Šestova, Barucha Spinozu, Jana Patočku a pravdoláskaře. Jsem skalním přívržencem multikulturalismu. Anebo je to přece jen poněkud složitější?

Ano, jsem přívržencem multikulturalismu, a nejspíš i trochu ješitný. Dělá mi dobře vědomí, že neusiluji (vždy) o stejné věci a nevyznávám (úplně) stejné hodnoty, jako mnozí lidé okolo mne. Sympatizuji s Hérakleitem z Efesu, jenž si nedokázal pohodově notovat s efezskou smetánkou. A líbily se mi ruce na památníku k 17. listopadu, které tam přidal Roman Týc.

Hodlám zde nyní multikulturalismus neobjektivně a nekriticky obhajovat. Asi se tedy sluší začít tím, že si zkusím ujasnit, co je to kultura. Kultura je podle obecného povědomí jakýsi soubor naučených činností, zvyků, postojů a nejspíše i předsudků. Někdy se zdůrazňují činnosti tvůrčí, například umělecká tvorba, někdy naopak zvyklosti netvůrčí, jako třeba způsoby odívání, stravování či jednání s cizími lidmi.

Pokud bychom přistoupili na výše uvedenou definici kultury, pak nemohu než trvat na svém: Jsem skalním přívržencem multikulturalismu. Nevidím důvod, proč bych měl poslouchat dechovku, punk nebo rapping, sledovat v televizi telenovely nebo fotbal, anebo dokonce ten fotbal osobně hrát. Protože tak činí mnozí lidé v mém okolí? Děkuji, ale nemám motivaci a patrně ani potřebné vlohy. Rovněž si nemyslím, že je smysluplné, abych měnil svůj šatník podle toho, jaké oděvy si pořizují mí sousedé. A ke své knihovně mám snad až nezdravě emocionální vztah, do jejího obsahu si určitě nikým mluvit nenechám.

Možná se kultura dá definovat i jinak. Na blog.idnes.cz jsem si se zájmem přečetl několik článků od Lucie Provazníkové a v jednom z nich jsem nalezl takovéto uchopení kultury: Kultura je v prvé řadě tmelícím, sjednocujícím prvkem ve společnosti, který dává jejím členům pocit sounáležitosti, hodnotový systém a řád nezbytný k jejímu fungování. Proti takové definici nic nenamítám. Jen konstatuji, že i při jejím použití jsem vyznavačem multikulturalismu. Necítím schopnost ani potřebu se tmelit se všemi spoluobčany Evropské unie nebo České republiky a svůj hodnotový systém neumím a nechci přizpůsobovat ani pěti stům miliónům, ba ani deseti miliónům spoluobčanů.

Takže to vypadá, že ve svém vztahu k multikulturalismu bych (snad) měl (mít) jasno. Jenže na stará kolena jsem narazil na určitý problém. Někteří mí kolegové multikulturalisté prohlašují, že je třeba vyjít vstříc (i) těm kulturně odlišným bližním, u kterých leccos nasvědčuje tomu, že jinou než svou kulturu tolerovat neumějí.

Ono to začalo být poněkud podezřelé už v roce 1998, když se stavěla a současně rozebírala zeď v Matiční ulici v Ústí nad Labem. Osobně jsem tu zeď považoval za dobré řešení na podporu multi- (nebo alespoň dvoj-) kulturní koexistence. Myslel jsem si, že na jedné straně zdi bude jedna kultura dle svých zvyklostí tančit, zpívat a juchat do pozdních nočních hodin a na druhé straně se druhá kultura aspoň v relativním klidu vyspí. Nešlo o žádné budování ghetta, zeď neměla žádnou z obou kultur uzavřít. Analogie s protihlukovými stěnami třeba mezi frekventovanou silnicí a nemocnicí se mi jevila jako naprosto zřejmá. Delegace z Rady Evropy ale zeď označila za rasistické a drastické řešení a stavba byla rozebrána. Hlučná kultura byla (snad) uspokojena, druhá kultura to (nejspíš) nějak překousla.

Žil jsem tehdy o několik set kilometrů východněji, tak jsem osudy lidí kolem zdi nezdi pustil z hlavy. A nyní se to vrací. Problém je sice ještě o kus dál než v Ústí nad Labem, ale zato dosti většího rozsahu. Do Evropy přicházejí lidé, mezi nimiž je jistě mnoho nešťastníků, kterým je záhodno pomoci. Ale také jsou tu skupiny lidí, které se chovají násilně. Příchozích je méně než dva milióny, to není ani půl procenta počtu obyvatel Evropy. Proč tedy Evropa problém nezvládá?

Podle mne proto, že na problém s běženci v Evropě dosud nenašli smysluplnou odpověď ani zastánci jediné kultury, ani multikulturalisté. Od těch prvních je často slyšet, že každý muslim je individuum neinteligentní, zlé, anebo minimálně podezřelé. A někdy se jednou větou pokračuje v přidělování podobně nelichotivých nálepek dalším skupinám, které představu dokonale homogenní společnosti narušují. A od oněch druhých se zase poměrně často dozvídám, že pomáhat je třeba vždy a všem, a to i za cenu ohrožení, ba i zničení vlastní současné evropské společnosti. Vždyť prý něco jako evropské hodnoty snad ani neexistuje, nebo tyto hodnoty sice někdy někde nějak žily, ale v podstatě již vyšuměly.

Z rétoriky obou těchto táborů je mi smutno. Směrem k souručenství vyznavačů monokultury bych si patrně žádné poradenství neměl dovolit, neb jsem se přiznal, že s nimi nesouhlasím. Ale přesto to risknu, byť jde o knížecí rady od kohosi, kdo je (vzhledem k adresátům rad) hodně mimo: Vážení monokulturisté, nemůžete-li jinak, častujte nás i nadále tituly jako „pravdoláskaři“, případně i ostřejšími. Ale uvažte alespoň, zda byste neměli na svých tribunách upozadit ty své mluvčí, kteří hovoří o semílání bližních na masokostní moučku nebo o rituálních vraždách údajně provozovaných Židy. Zkuste se vrátit do reality. Trvejte třeba na dodržování zákonů (vždyť pořádek máte rádi) a na efektivní ostraze hranic (států nebo větších celků).

A nyní si dovolím něco málo žehrání k mému srdci blízkým multikulturalistům: Nenechávejme si prosím vsugerovat, že to nejkrásnější a nejušlechtilejší, co můžeme udělat, je sebezničení. Jednotlivec možná na něco takového právo má, ale společenství nikoli. Zbavilo by totiž perspektivy nejen své aktuálně žijící členy, ale i své potomky. A minimálněk těm to není fér. Často se apeluje na křesťanskou nezištnost při poskytovaní pomoci a argumentuje se podobenstvím o milosrdném Samařanu (Lk 10,25–37). Ten Samařan ale investoval do pomoci bližnímu jednorázově dva denáry, tedy hodnotu dvojnásobku obvyklé denní mzdy. Téměř jistě ho to nezruinovalo. Ani s bankrotem nepočítal, neboť slíbil, že až tamtudy zase pojede, uhradí případné další výdaje. Zkusme se vrátit do reality. Pomáhejme potřebným tak, že třeba i poněkud snížíme svou životní úroveň. Ale nebojme se trvat na dodržování našich zákonů a pravidel. Osobně se domnívám, že evropské hodnoty existují. Jejich kořeny sahají k ponětí o důstojnosti svobodného lidského rozumu, jež bylo artikulováno v antickém Řecku, a k vědomí zodpovědnosti před Nejvyšším, jak je popsali starověcí židovští monoteisté. Tyto hodnoty nezničily ani mocenské ambice středověké církve, ani novověké opojení z „pokroku“. Bylo by trapné, kdybychom ony hodnoty pohřbili zrovna my.

Autor: Jan Kábrt | středa 10.2.2016 22:14 | karma článku: 19,36 | přečteno: 1044x
  • Další články autora

Jan Kábrt

O svobodě (a) uctívání 12

Patří k důstojnému naplnění lidského života spíše přijetí svobody, anebo pokorné uctívání? Působí tyto dva fenomény spíše společně, anebo proti sobě?

10.2.2018 v 7:08 | Karma: 6,30 | Přečteno: 123x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Mýtus – orientace v bytí a vzhlížení k obzoru

Mýty byly a jsou součástí našich životů. Nemyslím si, že je smysluplné proti všem projevům mýtu bojovat. Patrně však není dobré nechat nějakou formou mýtu zotročit. (OSaU 11)

3.2.2018 v 7:08 | Karma: 8,24 | Přečteno: 119x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Svoboda, úcta a (a)teismus

Srovnávání teismu a ateismu může mít zajisté rozmanitou podobu. Rád bych se pokusil o cosi podobného z hlediska svobody a úcty. (OSaU 10)

27.1.2018 v 7:08 | Karma: 8,56 | Přečteno: 302x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Svoboda, evoluce a hra

Ideálu svobody přisuzujeme často vznešenost a vážnost. Hra bývá naopak spojována s volným časem a s nezávazností. Přesto to mohou být příbuzné fenomény. (OSaU 9)

20.1.2018 v 7:08 | Karma: 5,31 | Přečteno: 90x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Svoboda, úcta a sociální stratifikace

Po tisíce let žijeme ve společenstvích rozdělených do vrstev či tříd. Sociální status bezpochyby ovlivňuje mnohé naše vztahy. Včetně vztahu ke svobodě. (OSaU 8)

13.1.2018 v 7:08 | Karma: 10,93 | Přečteno: 241x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Poznámky k eseji Bertranda Russella

O svobodě a uctívání napsal Bertrand Russell krátký text, jenž bývá označován za jeho nejslavnější esej. V češtině je pro něj užíván název „Co uctívá svobodný člověk“. (OSaU 7)

6.1.2018 v 7:08 | Karma: 8,15 | Přečteno: 168x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

O zdánlivém rozporu mezi autonomními a heteronomními hodnotami

Někteří lidé se domnívají, že se svobodou je slučitelná pouze tzv. autonomní etika. Etika heteronomní, jež počítá s hodnotami vně člověka, je těmto lidem podezřelá. (OSaU 6)

30.12.2017 v 7:08 | Karma: 6,04 | Přečteno: 192x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Svoboda a axiologie

Axiologie coby pojednání o hodnotách poněkud vybočuje ze zástupu běžných věd lpících na neosobních a nezaujatých metodách zkoumání. Lze hledat vztahy mezi hodnotami a svobodou? (OSaU 5)

23.12.2017 v 7:08 | Karma: 10,00 | Přečteno: 225x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Svoboda a člověk novověku

Jednou z důležitých charakteristik novověku je věda. Ta se snaží objektivizovanými postupy odhalovat obecné zákonitosti. Zaměřuje se na části skutečnosti, které fungují automaticky. Vejde se do světa vědy svoboda? (OSaU 4)

16.12.2017 v 7:08 | Karma: 6,78 | Přečteno: 174x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Fyzikální nahodilost a prožívaná svoboda

Modely připouštějící různost časového vývoje a proti tomu prožívaná svoboda (či pocit svobody) jsou různé věci. Jejich vzájemná podmíněnost nemusí být zřejmá. (OSaU 3)

9.12.2017 v 7:08 | Karma: 7,87 | Přečteno: 329x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Severní Finsko a svobodná vůle

Představu, že svoboda spočívá v porovnání předložených alternativ, v jejich uspořádání a ve výběru jakéhosi vítěze, považuji za poněkud problematickou. Zejména od návštěvy severního Finska. (OSaU 2)

2.12.2017 v 7:08 | Karma: 11,90 | Přečteno: 447x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Mohou být zvířata svobodná?

Každý život probíhá pod rozličnými tlaky. Ve vzdorování některým tlakům se lidé občas vnímají jako svobodné bytosti. Mohou být svobodná i zvířata? (OSaU 1)

25.11.2017 v 7:08 | Karma: 12,58 | Přečteno: 252x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Dvojí založení logiky a možná i filosofie

Ve filosofii se občas vynořují různé „základní otázky“, jež někdy vedou (naštěstí nejčastěji pouze u nepočetných skupin odborníků) k polarizaci. K podobné polarizaci filosofie podle mne poukazuje i volba definice logiky.

15.2.2016 v 8:05 | Karma: 10,68 | Přečteno: 241x | Diskuse| Společnost

Jan Kábrt

Legitimita, legalita a současná evropská společnost

Pojmy „legitimita“ a „legalita“ tvořily kdysi možná nudnou součást právnické terminologie. Dnes se neumím zbavit pocitu, že rostoucí napětí mezi legitimitou a legalitou začíná spolupůsobit v procesu rozkladu evropské společnosti.

9.2.2016 v 10:53 | Karma: 28,72 | Přečteno: 3073x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 467x
Oficiálním vzděláním jsem matematik. Nemalou část života jsem se pokoušel proniknout do některých oblastí filosofie a teologie. Možná proto, že ani v jednom z uvedených tří oborů nepracuji, mě všechny dodnes přitahují.

Seznam rubrik